Generelle vilkår

Innlevering av varer for kommisjonssalg

Dette er Atter Secondhand sine generelle vilkår for innlevering av varer for kommisjonssalg.

Før du innleverer varer hos Atter Secondhand må du godta de generelle vilkårene.

 

Kommisjonssalg

Atter selger varer på kommisjon med en 40 % splitt.

Det betyr at vi beholder 60 % av salgsprisen på alle varer vi selger på dine vegne. Atter forbeholder seg retten til å si nei til å ta inn varer som vi mener ikke passer til konseptet.

Du godtar at vi setter prisen på varene til den prisen vi mener er riktig. Vi forbeholder oss retten til å endre prisen med 20 % i salgsperioden uten å varsle deg om dette. Dette gjør vi for å muliggjøre at varen blir solgt så raskt som mulig til en så riktig pris som mulig.

Vår salgsperiode er 60 dager. I salgsperioden er det ikke mulig å hente tilbake innleverte varer. Etter salgsperioden vil du ha syv (7) dager på å hente varen som ikke er solgt etter varsel fra oss. Om en vare ikke blir solgt, og forblir uhentet syv (7) dager etter utgangen av salgsperioden, overføres varens eierskap til Atter Secondhand. Atter får da fritt disponere varen.

Kommittent beholder eierskapet til en innlevert vare frem til Atter selger varen til en kunde, eller til Atter velger å kjøpe ut varen fra kommittent. Kommittents salgskommisjon er den samme uavhengig av om varen er kjøpt av en kunde eller av Atter.

2 ganger i året (desember og juni) har Atter Secondhand salg. Kommittenter som leverer gjenstander forut for salget (november og mai) må enten godta at varene blir med på 50% salg eller komme tilbake når salget er avsluttet.

 

Bli innleveringskunde

For å bli innleveringskunde må du bekrefte at du oppfyller følgende krav:

Har fylt 18 år
Har et norsk personnummer
Har en norsk bankkonto i eget navn. Det kreves for å utbetale salgskommisjonen
Angir egne kontaktopplysninger
Er juridisk og rettmessig eier av varene som leveres inn til Atter, og har lov til å levere dem inn til salg via oss
Sikrer at varene som leveres inn følger våre kvalitetskriterier for innleverte varer (Les mer om kvalitetskriterier i avsnitt for Kvalitetskriterier)
Løpende oppdaterer kontaktinformasjonen sånn at de alltid stemmer, og at henvendelser fra Atter kan tas imot uten opphold.

Utbetaling av salgskommisjon

Salgskommisjonen blir registrert på kundekontoen og oppdateres på Min side. Saldoen kan brukes til å handle hos Atter eller betales ut til Kommittent.

Utbetaling av salgskommisjonen skjer ikke automatisk og må initieres av kommitent gjennom å ta kontakt med Atter via skjema for utbetaling. Hvilke utbetalingsmetoder og utbetalingsalternativ som kan brukes kan variere over tid.

Atter tar en avgift på 50 kroner (NOK 50) for hver utbetaling, for å håndtere våre administrative kostnader for utbetalingen.

Innestående salgskommisjon kan hentes ut i 24 måneder fra innleveringsdato eller brukes til kjøp hos Atter Secondhand. Etter 24 måneder tilfaller kommittentens salgskommisjon til Atter, og kommittent kan ikke lengre gjøre krav på eller be om å få salgskommisjonen utbetalt.

 

Kvalitetskriterier for innleverte varer

Atter tar inn varer som passer innenfor rammene for vårt konsept og som vi tror kan bli solgt i løpet av salgsperioden. Når vi avgjør hvilke varer vi skal ta inn tar vi utgangspunkt i våre kvalitetskriterier for innleverte varer. De er:

Vi tar imot ytterklær, klær, sko og tilbehør.
Vi tar kun imot klær som ved innleveringstidspunkt speiler aktuell årstid og sesong.
Varene må være nyvaskede, hele og ikke inneholde skadedyr som f.eks. møll Varene må for øvrig være i god stand.
Sko må være rengjort før de leveres inn.
Vi tar ikke imot undertøy, badetøy, graviditetsklær, treningsklær, barneklær eller herreklær
Vi tar ikke imot noen former for piratkopier, eller varer som ellers gjør overtramp på en tredjeparts varemerke eller annen immateriell rettighet. Om kommittent leverer inn en vare fra et eksklusivt merke kan vi kreve bevis på ekthet, gjennom for eksempel en kvittering eller kontoutskrift.

Vi undersøker varer etter disse kriteriene ved gjennomgang av innlevering. Om det, etter at en vare har blitt tatt inn til salg, viser seg at varen likevel ikke oppfyller kvalitetskriteriene vil varen umiddelbart fjernes fra utsalg i butikken. Kommittent får da velge om den vil ha tilbake varen, eller la Atter donere den til veldedighet. Om Kommittent i disse tilfellene vil ha tilbake varen må den innen 7 dager plukke opp varen fra butikken. Om ikke vil Atter donere varen til veldedighet.

 

Ansvar

Kommitenten har ansvar for, og skal erstatte Atter for, eventuelle skader og kostnader som oppstår for Atter som følge av at kunden bryter avtalen.

Atter tar ikke ansvar for eventuelle skader og ulemper som kommer:

I kommitentens og /eller kundens næringsvirksomhet
På grunn av omstendigheter som er angitt i vilkårene at vi ikke tar ansvar for
På grunn av at en kommitenten ikke oppfyller sine forpliktelser i henhold til vilkårene
På Kundens egen eiendom på grunn av varer kunden har kjøpt fra oss, for eksempel på grunn av skadedyr som overføres fra en vare til kundens eiendom.

Atters maksimale ansvar overfor kunder for eventuelle tap og skader som er oppstått er begrenset til:

Tap og skader som skjer i forbindelse med kjøp av varer: det totale beløpet for kundens kjøp.
Tap og skader som oppstår i forbindelse med innlevering av varer for salg: verdien på den innleverte varen (kundens kommisjon), i henhold til prisen Atter har angitt for varen.

 

Forsikring

Atter Secondhand har forsikringsansvaret for gjenstander i salgsperioden. Dette begrenser seg til vann-, brann- og tyveri skader. Ved denne type skader vil Atter Secondhand utbetale salgskommisjon i henhold til prisen som er angitt.

Atter Secondhand tar ikke ansvaret for sminkeflekker, spjæring i søm og øvrige skader som kan oppstå ved prøving av klær.